غنی‌سازی بذر گندم و جو با جلبک‌های دریایی/ پیش‌بینی خرید 110 هزارتن گندم

غنی‌سازی بذر گندم و جو با جلبک‌های دریایی/ پیش‌بینی خرید 110 هزارتن گندم

کارشناس گندم جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه طرح PVS یا همان کشت ارقام مقایسه‌ای، PNT (تغذیه گندم) و PDT (تراکم کشت) از طرح‌های ابلاغی تحقیقاتی گندم به مازندران بوده است، افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شود.

فدایی با اشاره به اینکه امسال گندم با قیمت تضمینی ۴ هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌شود، افزود: قیمت بذر گندم آبی ۳ هزار و ۹۰۰ تومان و گندم دیم ۳ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شده است.

وی اضافه کرد: بذر جو آبی ۳ هزار و ۵۰۰ تومان و جو دیم ۳ هزار و ۳۰۰ تومان به کشاورزان تحویل داده می‌شود.

کارشناس گندم جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: برداشت گندم از اوایل خردادماه تا اواسط تیرماه در استان ادامه دارد و برداشت جو از اواخر اردیبهشت ماه آغاز و تا تیرماه ادامه دارد.

فدایی با بیان اینکه تاکنون ۳ هزار و ۵۶۴ تن بذر گندم و ۱۸۰ تن بذر جو در مازندران تولید شد، ادامه داد: در هر هکتار از مزارع استان به طور میانگین ۱۶۰ کیلوگرم بذر گندم در کشت مکانیزه و ۱۶۰ کیلوگرم به صورت سانتریفیوژ برای کشت جو مصرف می‌شود.

وی افزود: تمامی بذرهای گندم و جو از تولید داخل است که از کشاورزان طرف قرارداد خریداری می‌شود و تمامی این بذور ضدعفونی و با جلبک دریایی غنی‌سازی شده است.

کارشناس گندم جهاد کشاورزی مازندران به زمان کشت گندم آبی و دیم در استان مازندران اشاره کرد و افزود: کشت گندم دیم در مناطق کوهستانی و کوهپایه‌ای از ۲۰ مهر تا ۳۰ آبان و گندم آبی در مناطق دشت و جلگه‌ای از ۲۰ آبان تا پایان آذرماه انجام می‌شود.

فدایی اظهار کرد: سال گذشته میزان خرید تضمینی گندم ۶۱ هزار تن در استان بوده است که نسبت به سال قبل از آن ۳۸ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۳۰۰ هکتار کشت گندم با توزیع ۶۸ تن بذر در مناطق کوهستانی انجام شد که از این میزان سطح زیرکشت، ۱۰۰ هکتار به صورت مکانیزه و ۲۰۰ هکتار به روش سانتریفیوژ انجام شده است.

کارشناس گندم جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: سال گذشته ۲ هزار و ۱۸۷ هکتار از مزارع گندم استان به روش مکانیزه کشت شده است.

اخبار مرتبط

۸۰۰ هزار تن روغن و گندم از بنادر استان وارد شد

18 هزار هکتار مزارع گندم و جو مازندران مبارزه شیمیایی شد

مبارزه شیمیایی در 890 هکتار مزارع گندم ساری

0 نظر

ارسال نظر

capcha